tirsdag 2. mars 2010

Reisereportasjen

Reisereportasjen er en individuell oppgave med individuelle deadlines. Dere bestemmer dere for sted og tid for reise.
Reisereportasjen kan like gjerne være fra en svipptur til kjøpesenteret nabokommunen som fra påskeferien din i Barcelona. I løpet av tirsdagsøkta lager jeg avtaler om levering med den enkelte elev. Vi utarbeider vurderingskriterier i fellesskap.

Hovedtekst: 5000-7000 tegn
Faktabokser.
Bilder: 5-10 stk


Noen stikkord fra forrige undervisningsøkt:

1. Hvor skal du?
Avgrens reisemålet ditt, både mtp geografi, tema og målgruppe.
Jfr saker som "London med barn", "Sarpsborg rundt med femti kroner" eller "Kunstelskerens Hokksund".

2. Hva vet du?
Gjør research om stedet du skal til.
Både rene faktaopplysninger som beliggenhet, adkomst, valuta, språk, klima osv. Kjente landemerker eller severdigheter bør du kjenne til, men ikke nødvendigvis konsentrere deg om.
Hva med andre ting, særlig i forhold til temaet ditt: Kafeer, museer, konserter, klubber, aktiviteter, butikker. Alt dette skal ikke nødvendigvis være med i reportasjen, men det er greit å ha det i bevisstheten.

3. Hvor finner du info om stedet (på forhånd)?
Wikipedia og andre nettoppslagsverk.
Stedets offisielle nettside/turistside.
Reisesider som Tripadvisor, Lonely Planet o.l.
Stedets avis (for enkelhets skyld, nettavis, da).
Samtale med andre som har vært der eller kommer derfra.
Andre ting?

4. Hvordan går du fram?
Legg en plan, gjør gjerne avtaler med folk på forhånd.
Ikke vær fremmed for avstikkere.
Vær åpen og interessert - snakk med de innfødte (og evt med andre reisende).
Samle på informasjon, brosjyrer, bilder etc. Vær litt Askeladden, rett og slett.
Ta notater underveis, mens du opplever: Lukt, lyd, stemning, intrykk, assosiasjoner.

Mer om sjangeren:

Reisereportasje s 54-56 i boka Sjanger, Lars Aarønes (boka kan lånes av meg, eller kjøpes her).
Tidligere tekstbloggpost om reportasje.
Intervju med reisejournalist.
Kronikk om fantasiløse og reklamepregede reisereportasjer.
Jo Nesbøs reportasje 24 timer i Soweto.


VURDERINGSKRITERIER (utarbeidet av elevene selv):
* språk: god flyt, variert språk, god rettskriving (få feil, særlig og/å, da/når, særskriving), (relevante, fengende).
* oppbyggingi: fengende tittel, ingress 2-5 setn), bildetekster, spennende å lese, egenart
* tidsplanlegging/deadline: holde egendefinert tidsfrist, gi tydelige beskjeder.
* feltarbeid: minst 2 intervjuer
- bilder: kommunisere m/teksten, merverdi)

1 kommentar:

Marie Svendsen Nerheim sa...

Ørlite spørsmål.
Kan to intervjuer defineres som ett intervju med to personer?
Eller må det være to personer i ulik sammenheng?